Kwaliteitsmanagement, een woord dat je mogelijk direct doet denken aan formaliteiten en lastige certificeringstrajecten voor ISO en VCA. Ik heb regelmatig meegemaakt dat zowel medewerkers als directieleden alle kanten opliepen behalve de mijne als ik erover begon. Maar daar was ik al gauw klaar mee.
MAAK LEUK WAT VERVELEND LIJKT!
Mijn oplossing is simpel. Maak leuk wat vervelend lijkt! Mijn werkwijze is intermenselijk gericht. Als ik naar de bedrijfsprocessen kijk begin ik met het aanbrengen of aanpassen van de structuur, die ik helder en inzichtelijk maak. Medewerkers worden gemotiveerd om verantwoordelijkheid te nemen doordat ze erop leren te vertrouwen dat ze deze aankunnen. Ze merken dat interne audits geen instrument zijn om ergens op te worden afgerekend, maar dient ter ondersteuning van hun groeiproces. Het gevoel dat ze worden gehoord en dat er met hen wordt meegedacht inspireert tot persoonlijke ontwikkeling. Het stimuleert om gezamenlijk tot een kwaliteitssysteem te komen dat leeft binnen de organisatie doordat het samen wordt gedragen.
BEHEERSBAARHEID
De kracht van elk kwaliteitssysteem is een goede beheersbaarheid. Mijn methode is erop gericht kruisverbanden te leggen tussen KAM en HRM. Bij voorkeur binnen een geautomatiseerde structuur. Daaruit zijn op elk gewenst moment trendanalyses, acties, reminders en managementrapportages te genereren. Er bestaan diverse mogelijkheden voor. Een daarvan heb ik zelf ontwikkeld op basis van mijn ervaring als KAM-coördinator en interne auditor.